- Herbert Diess, topman van Volkswagen, waarschuwt dat zijn bedrijf voorlopig nog wel wat problemen zal ondervinden van de aanhoudende chiptekorten.
- Volkswagen wil gelijke tred houden met concurrent Tesla. Dat bedrijf start dit jaar met de productie van auto’s in zijn eerste Europese fabriek in de buurt van Berlijn.
- Diess zei verder dat het bedrijf technologische alternatieven heeft om ontbrekende halfgeleiders te vervangen. Dat moet ook helpen om de productie op te voeren.
- Lees ook: In China schrapt Tesla naar verluidt chip uit stuursysteem vanwege chiptekorten: daarmee kan auto niet zelfrijdend worden.
De aanhoudende chiptekorten kunnen de productie van met name elektrische auto’s in de weg blijven zitten. Daarvoor waarschuwt de Duitse automaker Volkswagen. Volgens topman Herbert Diess zou het kunnen dat Volkswagen de productie moet verlagen vanwege de tekorten.
Volkswagen heeft de laatste tijd juist vooruitgang geboekt met het beheer van componenten wereldwijd. Maar de situatie blijft uitdagend, zei Diess tegen personeel tijdens een werknemersbijeenkomst. Daarbij lijken aanpassingen aan de capaciteit noodzakelijk, sprak de topman. “Ook op de middellange termijn.”
Volkswagen wil gelijke tred houden met concurrent Tesla. Dat bedrijf, marktleider op het gebied van elektrisch rijden, kwam destijds met plannen voor de productie van auto’s in zijn eerste Europese fabriek in de buurt van Berlijn dit jaar.
De bedoeling van Volkswagen is om op termijn 250.000 auto’s per jaar te maken in een nieuwe fabriek in Wolfsburg. Die productie is ook nodig om banen te behouden. Diess zei verder dat het bedrijf technologische alternatieven heeft om ontbrekende halfgeleiders te vervangen. Dat moet ook helpen om de productie op te voeren, zeker in de tweede helft van dit jaar, zei hij.
Tesla ondervindt ook problemen van chiptekorten
Volkswagen is niet de enige die nog steeds last heeft van de aanhoudende chiptekorten, want ook Tesla heeft er naar verluidt last van. De levertijden van meerdere modellen lopen al in de maanden tot bijna een jaar en onlangs kwam er naar buiten dat er zelfs minder chips in de Chinese Model Y en 3's werden verwerkt. Dit om de productie toch hoog te houden.
Maar niet alleen Tesla en Volkswagen hebben last van de tekorten, ook andere grote spelers verwachten dat ze nog heel 2022 en zelfs tot halverwege 2023 last zullen hebben. Daarbij past elke fabrikant zijn eigen oplossing toe om het probleem te bestrijden. Sommige bedrijven schrappen hele modellen, anderen beperken het aantal technische opties van hun modellen of ze laten klanten simpelweg langer wachten.
De Europese Unie probeert in te grijpen door met de zogenoemde Chips Act de afhankelijkheid van Chinese chipmakers te verkleinen. Met het initiatief word gepoogd om de chipproductie in Europa op te schroeven door het bijvoorbeeld aantrekkelijker te maken voor nieuwe bedrijven om zich in Europa de vestigen.